THE PETER SZARFE$T BLOG

$ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $

Miért annyira sikeres a lean-management?

May 7, 2019 - Reading time: 5 minutes
Miért annyira sikeres a lean-management?

Az ipari forradalom 4.0 világában egyre tisztább célok, együttműködések világa jön el, melyet még az információtechnológia is fűszerez. Egyre nagyobb léptékben és álmokban működnek a cégek. Szerencsére már nem csupán a profit, hanem egyre inkább a fenntarthatóság érdekében is. Ezzel párhuzamosan egyre többször találkozik egy topmenedzser a lean management kifejezéssel, ami leegyszerűsítve annyit jelent, hogy a cégek stratégiai terveibe olyan speciálisan képzett lean managerek nyúlnak bele, akik a fenti célokat támogató irányelvek mellett dolgoznak. A cél, hogy az adott vállalat az ő területén a lehető leggazdaságosabban állítsa elő a termékeit és a szolgáltatásait. Napjainkban ezeket „karcsú” cégeknek nevezik és igen divatosak. A folyamatokat addig karcsúsítják a szakemberek, míg az optimumot elérik. Ezzel tudják leginkább biztosítani az elvárt mutatókat. A cél a hatékonyságnövelés és az, hogy a jövő technikáit és a digitalizációt is figyelembe vegyék a szempontok között. Hiszen ezek hatalmas léptekkel robbanak be a cégek életébe. Már a rövidebb stratégiai kérdéseknél is a szempontok között kell szerepeltetni.

Az eddig leírt alapelvek mellett az ember tiszteletén is alapszik az elképzelés. Egy jó lean manager figyelembe veszi ezt mind a munkatársak, mind a vevők (fogyasztók) tekintetében egyaránt. A munkatársak szempontjából felismerték, hogy kiemelkedő fontossággal bír az a tény, hogy a munkavállalók motivációja a cég sikerének nagy részét teszik ki. Ennek érdekében legoptimálisabb coachingot és vezetői módszereket vetnek be a lean managerek.

A vevők szempontjából kimutatott veszteségek csökkentése is cél. Ennek érdekében kardinális kérdés, hogy a stratégiában jól meghatározzák azt, hogy a vevő számára pontosan mi a legoptimálisabb hozzáadott érték. A „pain pointból” és a „golden question”-ból kiindulva, mi a legnagyobb nyereség, amit az adott cég adhat a vevő problémájának enyhítésére megoldásként. Ebből kiindulva kialakítanak egy folyamatot, melyben minden lépést megnéznek, hogy maximális hatékonysággal mennek-e ebbe az irányba. Ami nem arra visz, az selejtnek számít, ezeket a selejteket kell minimálisra csökkenteni. Az információk, anyagok, akadálytalanul flow-ban kell áramoljanak a cél érdekében a folyamatok során. Figyelni kell arra is, hogy olyan mennyiségben állítsanak elő terméket, amely az ügyfél igényeit elégítik ki. 

A Toyota vállalatnál alakították ki ezt a rendszert először. Azon alapszik az egész tudománya ezeknek a speciálisan kiképzett menedzsereknek. Természetesen ez a módszer sokkal komolyabb szempontok szerint működik napjainkra, mint a kezdeti 5S elnevezésű Toyota módszer. Külön projektként kezelt keretek között szervezik a szakemberek a folyamatokat. Része ennek a folyamat elindítása, az elvárt eredmények pontos meghatározása, az azokhoz rendelt célok feladatokra bontása. Ahhoz humán erőforrás rendelése. Coaching és motivációs kérdések tisztázása. A feladatok lemenedzselése határidők és elvárások mentén. És a legvégén a visszacsatolás, ami egy ilyen projekt lépéseit tartalmazza. És ennek folyamatos csiszolása és erősítése egy adott cél érdekében.

 

Newest Posts

Az eliptikus tréner jótékony hatásai

July 30, 2019


Trambulin – egy ajánlott fitnesz eszköz

Trambulin – egy ajánlott fitnesz eszköz

July 2, 2019


Szomorú a feleséged, szíved hölgye és te nem tudod, hogy mit tegyél?

Szomorú a feleséged, szíved hölgye és te nem tudod, hogy mit tegyél?

June 5, 2019


A szép nő

A szép nő

May 30, 2019


Miért annyira sikeres a lean-management?

Miért annyira sikeres a lean-management?

May 7, 2019


Photo Gallery

Italy early in the morning
The awakening of the forest
Free like a bird
Cold day in the mountains
Sunny vaccation at the coast
Evening sun over the forest
Nice church in a little town
Golden Gate bridge in San Francisco
Stars everywhere!
Modern energy saving house
Image